söndag 10 april 2011

Lördagens grillade

Lördagens grillade bestod av 2 saker,1 kyckling a´3kg och 2tjocka revbensspjäll.
Kycklingen hade jag lagt i saltlag ganska sent på fredagskvällen så den fick ligga där och gottas sig i ca 12 timmar och sedan kryddades den med en färdig krydda,som jag inte kommer ihåg namnet på men jag återkommer om det.
Sedan åkte det in en 33cl öl i gumpen på kycklingen och ställdes i en form för väntan på transport ut på grillen.
Revbensspjällen marinerades i en marinad som hette Thai-phoon.
Den marinaden består av:
"En burk krossad ananas med spad
2msk fisksås
2msk limejuice
en skaplig bit citrongräs och 3 vitlöksklyftor.
Släng allt i en mixer och kör tills det är en slät smet av det hela och slå det över revbenen och ställ kallt över natten".
I övrigt så krydda jag inte spjällen nå mer utan körde det som det var.Jag sprayade spjällen med äppeljuice blandat med äppelcidervinäger och vatten 1 var 30:e minut.
I med allt i smokern och försökte hålla 150 grader i den i 4 timmar med tillsatt rökved från äppelträd.
Briketterna jag använder är uteslutande Webers egna..jag gillar dom för dom håller värmen ganska länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar